دکتر امیر مقدادی » دسته‌بندی نشده » اپن بایت چیست و چه مزایایی دارد؟

اپن بایت چیست و چه مزایایی دارد؟

آنچه می خوانید...

تقریباً از هر 10 نفر 1 نفر اپن بایت دارند. اپن بایت به دندان هایی گفته می شود که هنگام بسته شدن دهان به هم نمی رسند. همچنین به عنوان موازی یا اوربایت شناخته می شود، می تواند به دلایل مختلفی رخ دهد. البته مهم نیست که علت آن چیست، داشتن اپن بایت بدون اصلاح منجر به مشکلات زیادی در گفتار، جویدن و به طور کلی سلامت دهان و دندان می شود. در ادامه نوشتار همه چیز را در مورد اپن بایت، علل آن و نحوه درمان آن توضیح داده شده است.

اپن بایت Open Bite  چیست؟

زمانی که دندان ها به درستی روی هم قرار نمی گیرند، اپن بایت داریم. فک بالا معمولاً جلو یا پشت (یا هر دو) فک پایین ما می لغزد. هنگامی که به صورت یک فرد نگاه می کنید، اپن بایت معمولاً به صورت شکاف کوچکی بین دندان های بالا و پایین او قابل مشاهده است.

اپن بایت به عنوان مال اکلوژن نیز شناخته می شود: اغلب به دلیل ازدحام بیش از حد دندان ها یا تفاوت در اندازه فک بالا و پایین ایجاد می شود.

علل ایجاد اپن بایت

اپن بایت اگرچه در کودکان شایع تر است، اما بزرگسالان نیز می توانند دچار اپن بایت شوند. معمولاً زمانی رخ می‌دهد که هم دندان‌های شیری و هم دندان‌های دائمی وجود داشته باشند، اما در برخی موارد، تنها یک مجموعه از دندان‌ها تحت تأثیر قرار می‌گیرند.

کودکان ممکن است با اپن بایت به دنیا بیایند یا در بزرگسالی به آن مبتلا شوند. یکی از دلایل اصلی اپن بایت در بین کودکان، شیشه شیر نوزاد و پستانک است. یکی دیگر از دلایل احتمالی مکیدن شست است. هنگامی که نوزادان هر یک از این اقلام را می مکند، فک پایین آنها به درستی رشد نمی کند و باعث ناهماهنگی دندان های بالا و پایین آنها در مراحل بعدی زندگی می شود.

علائم اپن بایت

واضح‌ترین علامت اپن بایت این است که وقتی دهان خود را می‌بندید، بین دندان‌های جلوی بالایی و جلوی پایینی فاصله‌ای وجود دارد.

ممکن است متوجه اپن بایت نشوید تا زمانی که به سختی دهان خود را تا آخر ببندید، مانند هنگام جویدن غذا. علاوه بر این، برخی از افراد مبتلا به اپن بایت ممکن است متوجه شوند که هنگام صحبت کردن، زبانشان در بین دندان‌هایشان قرار می‌گیرد که دچار اختلال در تکلم هستند.

انواع درمان های موجود اپن بایت

اپن بایت یک مشکل پیچیده است، بنابراین این درمان ها بسیار متفاوت هستند. در برخی موارد، ارتودنتیست ها از انواع مختلفی از بریس ها برای رفع مشکلات اپن بایت استفاده می کنند. نوع اول معمولاً بریس های سنتی (که به آن بریس های فلزی نیز گفته می شود) هستند. بریس ها به دلیل انعطاف پذیری در درمان اپن بایت خوب هستند. با این حال، بسیاری از انواع دیگر بریس ها ممکن است در موارد خاص مفیدتر باشند.

بزرگسالان با مشکل اپن بایت

گاهی اوقات بیماران بزرگسال متوجه نمی شوند که اپن بایت دارند یا مطمئن نیستند که چرا آن بد است، اما چند دلیل وجود دارد که درمان اپن بایت مفید است. اپن بایت باعث ایجاد مشکل در خوردن و صحبت کردن می شود. همانطور که غذا می خورید، غذا در دندان های شما گیر می کند و باکتری ها را به دام می اندازد (که می تواند منجر به بوی بد دهان شود).

ممکن است هنگام مسواک زدن و نخ دندان کشیدن به گوشه و کنار دهان خود دچار مشکل شوید که در صورت عدم درمان ممکن است باعث بیماری لثه یا حفره شود. وقتی دهان را می بندید، ممکن است بالای دهان شما به دلیل قرار نگرفتن درست روی دندان های پایینی شما زخم شود.

کودکان با مشکل اپن بایت

اپن بایت می تواند باعث مشکلات گفتاری در کودکان شود، به خصوص زمانی که شدید باشد. نکته خوبی که باید به آن توجه کنید این است که اگر کودک شما به نظر می رسد از لبخند خود خجالت می کشد یا هنگام صحبت کردن دهان خود را پنهان می کند.

بریس‌ها برای کودکان مبتلا به اپن بایت اغلب شامل یک پلاک فلزی است که روی دندان‌ها در دو طرف جایی که فک آن‌ها نامرتب است می‌رود و توسط باندهایی (نوار لاستیکی) که به هر طرف پلاک ها می‌چسبند و به اطراف کشیده می‌شوند تا به هم برسند. جلو یا پشت سر آنها.

مدت زمانی که کودک شما برای پوشیدن بریس نیاز دارد به میزان شدت اپن بایت او بستگی دارد. برخی از موارد تنها در عرض چند ماه برطرف می شوند، در حالی که موارد شدیدتر ممکن است سال ها طول بکشد تا با موفقیت درمان شوند.

دستورالعمل های مراقبت اپن بایت در منزل

درمان اپن بایت با بریس ها بهترین روش درمان است. برای اطمینان از جابه‌جایی صحیح دندان‌هایتان در طول زمان، مهم است که با ارتودنتیست خود پیگیری کنید.

وقتی براکت‌های فلزی روی دندان‌هایتان دارید، ممکن است از مصرف غذاهای خاصی که جویدن آن‌ها سخت‌تر است اجتناب کنید یا پلاک‌های اطراف براکت‌ها را بتراشید.

با این حال، اگر از این موارد در خانه مراقبت نکنید (یا طبق تجویز از یک نگهدارنده استفاده کنید)، این احتمال وجود دارد که در نهایت وضعیت بدتری نسبت به زمانی که با بریس‌های خود شروع کرده‌اید به پایان برسید – یا حتی بسیاری از پتانسیل‌های آنها را از دست بدهید.

مزایای درمان آپن بایت

اپن بایت وضعیتی است که می تواند مشکلات متعددی برای دندان های شما ایجاد کند. از بریس ها اغلب می توان برای اصلاح اپن بایت استفاده کرد و از مشکلات بعدی فک و صورت جلوگیری کرد.

از آنجایی که بریس ها برای جابجایی دندان ها به موقعیت طبیعی خود استفاده می شوند، گاز زدن صحیح را برای شما آسان تر می کنند. در بسیاری از موارد، در حین یادگیری نحوه جویدن، داشتن بریس به این فرآیند کمک می کند.

بنابراین نه تنها مزایای زیبایی را ارائه می دهند، بلکه به سلامت شما نیز کمک می کنند! اگر خواهان لبخندی جذاب و سلامت دهان و دندان برای تمام عمر خود یا فرزندتان هستید، درمان ارتودنسی با بریس یک راه حل عالی است.

برای برنامه ریزی یک مشاوره رایگان برای شروع برنامه درمانی خود با دکتر امیر مقدادی, جراح و دندانپزشک صحبت کنید.

اشتراک گذاری مطلب:

دکتر مقدادی

دکتر امیر مقدادی

فارغ التحصیل  از دانشگاه Comenius در رشته دکترای حرفه‌ای دندانپزشکی و استوماتولوژی 
حدود دو دهه سابقه کار حرفه ای در زمینه های مختلف دندانپزشکی در مطب خصوصی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *