دکتر امیر مقدادی » خدمات ترمیمی دندان » تفاوت کامپوزیت و لمینت دندان؛ کدام یک زیباتر است؟

تفاوت کامپوزیت و لمینت دندان؛ کدام یک زیباتر است؟

تفاوت-لمینت-و-کامپوزیت-دندان
آنچه می خوانید...

چه به دنبال اصلاح لبخند باشید و چه برای اصلاح یک اصلاح زیبایی، استفاده از روکش های دندان اغلب گزینه عالی هستند. دو نوع روکش دندان وجود دارد: روکش سرامیکی و کامپوزیتی. تعیین اینکه کدام نوع روکش برای شما مناسب است به عوامل مختلفی بستگی دارد. برای اطلاع از تفاوت‌ها، مطلب زیر را مطالعه کنید سپس برای یک جلسه مشاوره روکش دندان با دندانپزشک زیبایی خود تعیین کنید

لمینیت-و-روکش_های-E.Max-برای-دندان_های-جلویی-بسیار-نازک-تر-،-زیباتر-و-با-دوام-تر-از-سایر-مواد-هستند

تفاوت لمینت های سرامیکی و کامپوزیت دندان

ونیرهای سرامیکی پوسته های نازکی از جنس پرسلنی هستند که به سطح خارجی دندان قرار می گیرند. ونیرهای کامپوزیت رزین مهندسی شده ای هستند که به سطح بیرونی دندان چسبانده می شوند. هر دو برای هماهنگی با دندان های شما (یا سفید کردن) و برای اصلاح طرح لبخند ساخته شده اند. از هر دو روش برای افزایش زیبایی دندان و به دست آوردن لبخندی زیباتر انجام می شود. تفاوت های اصلی بین کامپوزیت دندان و لمینت دندان عبارتند از موارد زیر:

  • تفاوت های زیادی بین لمینت سرامیکی و کامپوزیت وجود دارد. به عنوان مثال لمینت سرامیکی همانطور که از نامش پیداست جنس سرامیکی و ظاهر زیباتری دارد. کامپوزیت دندان به دلیل انتخاب نوع رنگ و ضخامت کم (معمولاً 0.5 میلی متر) و همچنین انجام سریع آن محبوبیت بیشتری دارد. یکی دیگر از مزایای کامپوزیت دندان، هزینه کمتر آن نسبت به لمینت دندان است.
  • لمینت سرامیکی دندان یا روکش چینی که قیمت آن نسبتاً بالاتر از نوع کامپوزیت است معمولاً در آزمایشگاه ساخته می شود اما از نظر جنس جنس و درخشندگی تنوع بیشتری دارد و البته ظاهر زیبای آن که یکی از مهم ترین پارامترها برای انتخاب افراد این نوع لمینت به دلیل کیفیت و دوام بالاتر برای افراد بهتر است.
  • دوام لمینت های کامپوزیتی بین 4 تا 8 سال متغیر است، لمینت های سرامیکی 10 تا 15 سال عمر می کنند.
  • اگرچه ونیرهای کامپوزیتی کاملا بادوام هستند، اما لمینت های سرامیکی لمینت بسیار قوی تر هستند.
  • در حالی که لمینت های کامپوزیتی را می توان در صورت نیاز اصلاح کرد، اما لمینت های سرامیکی را به طور کامل تعویض کرد.
  • از آنجایی که لمینت های سرامیکی شفاف هستند، بسیار شبیه به ساختار طبیعی دندان هستند. علاوه بر این، دندان های کامپوزیت شده ممکن است پس از مدتی مانند دندان های طبیعی لکه دار و زرد شوند.
  • استفاده از لمینت های سرامیکی نسبت به کامپوزیت ها بسیار پرهزینه تر هستند.
  • لمینت یک روکش سرامیکی است که همرنگ دندان است و روی دندان قرار می گیرد و رنگ، شکل، اندازه یا طول دندان ها را به حالت دلخواه فرد تغییر می دهد. پس از مشاوره، عکاسی و رفع سایر مشکلات دندانی مانند پوسیدگی، اولین مرحله از فرآیند لمینت دندان قالب گیری است. پس از تراشیدن دندان، دندانپزشک دندان را قالب می زند و سپس قالب را به آزمایشگاه می فرستد. معمولاً 1 تا 2 هفته آماده شدن لمینت ها طول می کشد، بنابراین در این مدت دندانپزشک از روکش های موقتی برای محافظت از دندان ها استفاده می کند. پس از آماده سازی پوسته های سرامیکی، با کمک رزین مخصوص و حساس به نور، لمینت را روی دندان قرار می دهد و با تابش اشعه لیزر، لمینت را روی دندان سفت می کند.
  • برای انجام روکش های سرامیکی باید دو بار توسط دندانپزشک لمینت دندان ویزیت شوید. برای انجام این کار دندانپزشک یک لایه بسیار نازک از دندان‌های را برمی‌دارد، و از دندان ها قالب گرفته می شود. این قالب ها به آزمایشگاه فرستاده می شوند. در حالی که منتظر ساخت لمینت های سرامیکی خود هستید، می توانید از روکش موقت استفاده کنید. هنگامی که برای بار به مطب مراجعه کردید، روکش های سرامیکی شما با مواد مخصوص به دندان های شما چسبانده می شوند.

تفاوت لمینت های سرامیکی و کامپوزیت دندان از نظر زمان انجام آنها

بین دو روکش دندانی که سریع تر روی دندان ها قرار داده می شود ونیرهای کامپوزیتی هستند. این به این دلیل است که می توان آنها را در یک جلسه مراجعه به دندانپزشک انجام دهید. کامپوزیت ماده ای بر پایه رزین است که در قسمت بیرونی دندان اعمال می شود. دندانپزشک زیبایی شما برای طبیعی تر شدن ظاهر کامپوزیت ها، آنها را با رنگ دندان های اطراف شما مطابقت می دهد. پس از قرارگیری کامپوزیت روی دندان ها جلا داده می شوند. شما می توانید در همان روز با یک لبخند زیبا بیرون بروید!

ماندگاری لمینت های سرامیکی و کامپوزیت

با مراقبت مناسب، لمینت های سرامیکی باید 10 تا 15 سال عمر کنند. از طرف دیگر ونیرهای کامپوزیتی معمولاً 4 تا 8 سال عمر می کنند. اگرچه لمینت های سرامیکی شکننده هستند، اما پس از چسباندن به دندان سالم بسیار بادوام هستند. کامپوزیت بادوام است اما به اندازه پرسلن قوی نمی باشد. با این حال، اگر آسیبی به روکش سرامیکی وارد شود، باید تعویض شود، و قابل ترمیم نیست. اگر لیمنت های کامپوزیت دچار شکستگی شود، می توانید آن را ترمیم و اصلاح کنید.

لمینت و کامپوزیت دندان از نظر جنس و زیبایی شناسی

خواص شفاف لمینت های سرامیکی به آنها اجازه می دهد تا نور را بسیار شبیه به روشی که یک دندان طبیعی انجام می دهد جذب کند. یکی از مزایای باورنکردنی لمینت های سرامیکی این است که آنها در برابر لکه مقاوم هستند. اگر این نوع روکش را روی بیشتر دندان‌های بالا و پایین خود دارید، این بدان معناست که دیگر نیازی به سفید کردن دندان‌های طبیعی خود ندارید. لمینت های کامپوزیتی مانند دندان های طبیعی لکه دار می شود.

نکته دیگری که باید به آن توجه کنید این است که ونیرهای سرامیکی پس از قرار دادن بر روی دندان برگشت پذیر نیستند، اما ونیرهای کامپوزیتی در صورتی است که شما در هر قسمت آن بخواهید می توانید تغییر دهید و آن را اصلاح کنید.

کامپوزیت و لمینت دندان برای چه افرادی مناسب نیست؟

کامپوزیت دندان برای افراد زیر مناسب نیست و توصیه نمی شود:

  • افرادی که دندان هایشان به دلیل پوسیدگی یا بیماری لثه ناسالم است.
  • افرادی که دندان هایشان در اثر پوسیدگی، شکستگی و پرکردگی ضعیف شده است.
  • کسانی که سطح دندان های خود مینای کافی ندارند.
  • افرادی که دندان قروچه دارند و دندان قروچه می کنند، زیرا این عادت باعث ترک خوردن یا شکستن روکش ها می شود.

برای تعیین وقت مشاوره لمینت های سرامیکی و کامپوزیتی در پاسداران، همین امروز با دندانپزشکی دکتر امیر مقدادی تماس بگیرید!

اشتراک گذاری مطلب:

دکتر مقدادی

دکتر امیر مقدادی

فارغ التحصیل  از دانشگاه Comenius در رشته دکترای حرفه‌ای دندانپزشکی و استوماتولوژی 
حدود دو دهه سابقه کار حرفه ای در زمینه های مختلف دندانپزشکی در مطب خصوصی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *