دکتر امیر مقدادی » بیماری های دهان و دندان » درمان ریشه دندان چگونه انجام می شود؟

درمان ریشه دندان چگونه انجام می شود؟

ترمیم ریشه دندان

درمان ریشه دندان که به آن درمان اندودنتیکس (Endodontic Treatment) نیز می گویند، عملی است که برای ترمیم ریشه ی داخل دندان استفاده می شود. این کار شامل ایجاد یک حفره در دندان و برداشتن قسمت مرکزی و نرم آن است، که به پالپ دندان (Dental Pulp) معروف است.

پالپ دندان از بافت همبند، اعصاب و رگ های خونی تشکیل شده و تا ریشه های دندان گسترش می یابد.

پس از برداشتن پالپ، جای آن با مواد مخصوصی پر شده و مهر و موم می شود. در صورت لزوم ممکن است تاج یا سطح رویی دندان که برای جویدن استفاده می شود نیز جایگزین شود. دندانپزشک تعیین می کند که آیا ساختار از دست رفته دندان قابل ترمیم است یا خیر.

چه زمانی به درمان کانال ریشه دندان نیاز است؟

درمان کانال ریشه می تواند دندانی که به طرز بدی عفونی شده و یا آسیب دیده را نجات دهد. ممکن است دندان در اثر پوسیدگی، اقدامات مکرر دندانپزشکی، ساییدگی، پارگی (در قسمت لثه)، بیماری لثه، ترک خوردگی یا آسیب به دندان دچار عفونت یا آسیب شده باشد. هنگامی که پالپ دندان آسیب می بیند، باکتری ها می توانند در داخل دندان تکثیر شوند. این امر می تواند منجر به عفونت یا آبسه (یک توده چرک است که در انتهای ریشه دندان ایجاد می شود) در فرد شود.

درد زمانی احساس می شود که التهاب باعث تورم می شود و پالپ و اعصاب دندان درگیر می شوند. در صورت عدم درمان، آسیب جبران ناپذیری به پالپ آن دندان وارد می شود. هنگامی که پالپ می میرد، در ابتدا درد کاهش می یابد، اما اغلب مواقع به عنوان یک عفونت دردناک حاد باز می گردد.

حفظ دندان طبیعی فرد در صورت امکان، اولین اولویت دندانپزشک شما خواهد بود. مسلماً دندان های طبیعی برای   جویدن بهتر از دندان مصنوعی عمل می کنند. از دست دادن دندان می تواند منجر به مشکلات دیگری در دهان شود. درمان ریشه اغلب بهترین راه برای نجات دندان طبیعی و پیشگیری از تخریب و پوسیدگی هر چه بیشتر دندان است.

چه علائمی به ما نشان می دهند که ممکن است نیاز به درمان ریشه دندان داشته باشیم؟

گاهی اوقات هیچ علامتی وجود ندارد که نشان دهد دندان فردی نیاز به درمان ریشه دارد. اما در برخی موارد نیز فرد با علائمی مواجه می شود که می تواند نشانه ای برای لزوم درمان ریشه ی دندان در فرد باشد، علائمی از قبیل:

• دندان درد شدید هنگام گاز گرفتن یا جویدن
  • تحریک پذیری در معرض سرما یا گرما که پس از برطرف شدن گرما یا سرما نیز ادامه می یابد
  • تیره شدن سطح دندان
  • لثه های متورم و حساس
  • وجود چرک در اطراف دندان عفونی
  • تورم صورت یا گردن
  • شل یا لق شدن دندان

درمان کانال ریشه دندان

هنگامی که دندان دچار پوسیدگی یا آسیب می شود باکتری ها می توانند از این حفره های کوچک ایجاد شده بر روی عاج برای ورود به پالپ استفاده کنند، آن را آلوده کرده و باعث درد شوند.

بهترین راه برای تسکین این حالت و توقف این فرآیند قبل از اینکه منجر به آبسه شود، برداشتن قسمت آلوده پالپ است.

این دقیقاً همان چیزی است که به عنوان درمان ریشه دندان شناخته می شود.

در طول درمان ریشه دندان چه اتفاقی می افتد؟

در ابتدا از دندان های بیمار تصویر رادیوگرافی تهیه می شود تا شکل کانال ریشه دندان بیمار را ببیند و تعیین کند که آیا در استخوان اطراف دندان آسیب دیده عفونتی وجود دارد یا خیر.

دندانپزشک قبل از شروع کار ، از بی حسی موضعی برای بی حس کردن ناحیه اطراف دندان شما استفاده می کند. هر دندان بین 1 تا 4 کانال دارد. همه کانال ها تخلیه، تمیز و ضد عفونی می شوند.

درمان ریشه ممکن است در یک جلسه تمام شود و یا دندانپزشک ممکن است پیش از پر کردن کانال ها با یک پرکننده استریل، طی چند جلسه این کانال ها را تمیز کرده و آن ها را برای درمان نهایی آماده کند. در فاصله بین این جلسات دندان را با یک پرکننده ی موقت پانسمان می کند .

هنگامی که درمان ریشه به پایان برسد، فضای داخل کانال با ماده ای به نام گوتا پرکا (Gutta Percha) پر می شود.  . بعد از اتمام رمان ریشهد دندان ترمیم و در صورت نیاز روکش میشود

پس از درمان ریشه دندان چه انتظاری می توان داشت؟

پس از درمان ریشه دندان، ممکن است آنتی بیوتیک ها برای درمان یا جلوگیری از عفونت تجویز شوند. اطمینان حاصل کنید که دستورالعمل های دندانپزشک خود را با دقت دنبال کنید. عوارض بعد از درمان حداقل است، چند روز و گاهی تا یک هفته طول می کشد. طبیعی است که پس از درمان کمی ناراحتی از جمله درد جزئی ایجاد شود که با داروهای بدون نسخه قابل کنترل است.

جلوگیری از پوسیدگی دندان

رعایت بهداشت دهان و دندان یکی از مهم ترین اقداماتی است که جهت جلوگیری از پوسیدگی عمیقی دندان می توان انجام داد. به یاد داشته باشید که دوبار در روز مسواک بزنید تا دندان ها هرگونه لکه و مواد غذایی پاک شود و پلاک ایجاد شده روی دندان برداشته شود. یکبار در روز نخ دندان بکشید تا بین دندان ها کاملا تمیز شود. مراجعه به بهترین دندانپزشک و معاینه دندان ها هر 3-6 ماه یکبار نیز به داشتن دندان های سالم کمک زیادی می کند.

منبع: