دکتر امیر مقدادی » خدمات زیبایی دندان » روکش های تمام سرامیکی دندان چه ویژگی هایی دارند؟

روکش های تمام سرامیکی دندان چه ویژگی هایی دارند؟

روکش-های-تمام-سرامیکی-دندان
آنچه می خوانید...

تاج های تمام سرامیکی به طور کامل از مواد سرامیکی مرغوب ساخته شده اند. آنها عملکردی مشابه روکش‌های سنتی دارند، مانند محافظت از دندان‌های ضعیف، ترمیم دندان‌های شکسته، حفظ بریج دندان، یا اصلاح دندان‌های تغییر رنگ و بد شکل. چیزی که این روکش ها را منحصر به فرد می کند و از نظر زیبایی شناختی نسبت به روکش های فلزی یا طلایی سنتی برتری دارد، توانایی آنها در انتقال بهتر نور از طریق بدنه دندان است. پرسلن ضخیم تر و شفاف تر می تواند نحوه نفوذ نور به مینای دندان طبیعی را بهتر تقلید کند. این ترمیم ظاهری عالی ایجاد می کند که ظاهر درخشان دندان های واقعی را تقلید می کند و عملاً غیرقابل تشخیص است. روکش های تمام سرامیک شفاف هستند و طبیعی ترین جایگزین دندان هستند. فقط روکش های تمام سرامیک چنین شفافیتی دارند. روکش تمام سرامیک می تواند بهترین انتخاب برای ترمیم دندان جلویی که ترک خورده یا شکسته است یا دندانی که به شدت آسیب دیده است و با روکش قابل اصلاح نیست. روکش های تمام سرامیکی ترمیم های دندانی با ظاهر طبیعی را ارائه می دهند که با رنگ دندان های اطراف مطابقت دارد. باندینگ زیبایی و روکش دندان روش هایی هستند که گاهی اوقات با روکش های تمام سرامیکی استفاده می شوند تا ظاهری طبیعی بی عیب و نقص به لبخند ارائه دهند. از این روش ها می توان برای بازگرداندن استحکام و زیبایی دندان های مجاور کمتر آسیب دیده که نیازی به روکش های تمام سرامیکی ندارند استفاده کرد.

رویه  گذاشتن روکش سرامیکی شامل چه مواردی می شود؟

روکش های تمام سرامیکی معمولاً پس از مشاوره اولیه با دندانپزشک به دو نوبت در مطب نیاز دارند. در اولین ویزیت، دندانپزشک شما هرگونه پوسیدگی دندان را برمی دارد و شروع به تغییر شکل دندان برای قرار دادن روکش می کند. یک قالب برای ساختن یک مدل فیزیکی از دندان شما گرفته می شود که سپس به یک لابراتوار دندانپزشکی انتخاب شده برای ایجاد تاج شما فرستاده می شود. یک تاج موقت برای شما در مطب ساخته می شود تا زمانی که تاج دائمی شما ساخته می شود از آن استفاده کنید. پس از حدود سه هفته، برای بازدید دوم به مطب دندانپزشکی برمی‌گردید تا تاج تمام سرامیکی شما بتواند به‌طور دائم در محل قرار گیرد. دندانپزشک شما تاج دندان را با استفاده از سیمان رزینی حساس به نور برای چسباندن آن به دندان و رسیدن به زیبایی بهینه قرار می دهد.

مزایای روکش های تمام سرامیک چیست؟

  • زیبایی شناسی برتر ترمیم های به دست آمده بسیار واقعی و طبیعی هستند.
  • ایده آل برای اصلاح دندان های قدامی آسیب دیده یا تغییر شکل یافته در جایی که زیبایی از اهمیت حیاتی برخوردار است.
  • اصلاح تغییر رنگ دندان ها بدون فرآیند سفید کردن دندان ها
  • جویدن معمولی که توسط دندان های آسیب دیده جلوگیری شده است را امکان پذیر می کند.
  • با استفاده از بریج دندان، برای بهبود سلامت و ظاهر، جایگزین دندان های از دست رفته می شود.

معایب روکش های تمام سرامیک چیست؟

روکش های تمام سرامیکی فاقد فلز هستند و بنابراین معمولاً از نظر دوام و طول عمر با روکش های فلزی یا فلز سرامیک قابل مقایسه نیستند. یک مبادله زیبایی شناختی با قدرت وجود دارد. با این حال، گزینه دیگری وجود دارد که مزایای روکش های تمام سرامیک و استحکام فلز را ترکیب می کند. مطالعات اخیر نشان داده است که یک ماده جدید، زیرکونیوم یکپارچه، ممکن است نسبت به روکش‌های فلزی-سرامیکی معمولی قوی‌تر و مقاوم‌تر در برابر خرد شدن و شکستگی باشد. به همین دلیل روکش های تمام سرامیکی در شرایطی که استحکام و طول عمر حیاتی است توصیه نمی شود. پزشک دندانپزشک به شما توصیه می کنند که کدام سیستم روکش برای نیازهای زیبایی و عملکردی شما بهترین است.

روکش های تمام سرامیک نیاز به چسباندن به دندان موجود و دندانپزشکی با تخصص در این روش دارند. دکتر امیر مقدادی هم در طراحی و هم در قرار دادن صحیح روکش های دندان تمام سرامیکی مهارت بالایی دارد. روکش های تمام سرامیکی به اندازه ی چینی که به روکش های فلزی یا تاج های دندان طلایی جوش داده شده است، قوی نیستند.

چه کسانی کاندیدای خوبی برای روکش های تمام سرامیکی هستند؟

روکش های تمام سرامیکی برای بیمارانی که به دنبال بازگرداندن فرم و عملکرد طبیعی دندان های خود هستند ایده آل هستند. زیبایی برتر آنها به آنها این امکان را می دهد که ظاهر درخشان دندان های طبیعی را تقلید کنند و عملاً غیرقابل تشخیص باشند. آنها برای دندان های قروچه شدید یا برای دندان های عقبی توصیه نمی شوند. معمولا  دندانپزشک به شما می گوید که آیا روکش های تمام سرامیکی بهترین گزینه برای لبخند شما هستند یا خیر!

عمر خدمات روکش های سرامیکی

روکش های تمام سرامیکی به طور کلی حدود پانزده سال عمر می کنند. با رعایت بهداشت دهان و دندان، اکثر روکش ها ماندگاری بیشتری دارند. ترمیم های تاج تمام سرامیک کاملاً از سرامیک ساخته شده اند، فلزی نیستند و گاهی اوقات با مواد نیمه شفافی مانند زیرکونیوم تقویت می شوند.

ترمیم ها باید نیروی عظیمی را تحمل کنند.  تاج های دندانی ممکن است با عاداتی مانند جویدن ناخن، جویدن یخ و دندان قروچه آسیب ببینند.

سایر گزینه های تاج دندان

پرسلن ذوب شده به روکش فلزی گزینه ای عالی برای دندان های وسط پشتی است، زمانی که استحکام ترمیم و زیبایی شناسی مورد توجه است. روکش‌های طلایی محکم‌ترین نوع روکش هستند و بهترین تاج غیر زیبایی برای دندان‌های آسیاب عقب محسوب می‌شوند. روکش‌ها و کلاهک‌های دندانی انواع مختلفی دارند که شامل اینله و آنله می‌شود که می‌توان از آنها در ترمیم دندان استفاده کرد.

دکتر دندانپزشک زیبایی به شما کمک می کند تا تصمیم بگیرید که کدام روکش برای به دست آوردن قوی ترین و طبیعی ترین دندان برای تکمیل لبخند شما مناسب است.

منابع:

https://www.emadental.com/all-ceramic-crowns.html

اشتراک گذاری مطلب:

دکتر مقدادی

دکتر امیر مقدادی

فارغ التحصیل  از دانشگاه Comenius در رشته دکترای حرفه‌ای دندانپزشکی و استوماتولوژی 
حدود دو دهه سابقه کار حرفه ای در زمینه های مختلف دندانپزشکی در مطب خصوصی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *