دکتر امیر مقدادی » پروتز های دندانی » انواع روکش های دندانی؛ افزایش زیبایی دندان ها

انواع روکش های دندانی؛ افزایش زیبایی دندان ها

روکش-های-دندان-
آنچه می خوانید...

لمینیت ها و ونیرهای دندانی پوسته ‌های نازکی به رنگ دندان هستند که بر روی دندان‌ ها متصل می‌شوند و آن ‌ها را می‌ پوشانند. آنها اغلب برای تغییر ظاهر دندان های طبیعی که بد فرم یا  شکسته یا تغییر رنگ داده اند استفاده می شوند. این روش زیبایی معمولا دائمی است . بر خلاف سفید کردن یا روش ‌های دیگر برای درخشندگی و بهبود ظاهر دندان‌ های طبیعی، قبل از استفاده از لمینیت ها یا ونیرها ممکن است دندان‌ های شما نیاز به تراش و آماده سازی داشته باشد. البته میزان تراش بسته به وضعیت دندان ها متغیر است.

 معمولا بسیاری از افراد به مجموعه ‌ای از 6 تا 8 واحد لمینیت در دندان‌ های جلویی نیاز دارند برخی دیگر بسته به آسیب وارده به دندان، ممکن است تنها به یک یا دو لمینیت نیاز داشته باشند. لمینیت می تواند ظاهر لبخند را بهبود بخشد و دندان را از آسیب بیشتر محافظت کند.

انواع ونیرهای دندانی

هنگام انتخاب نوع روکش مناسب برای شرایط شما، انواع مختلفی از روکش‌ ها وجود دارد که باید از بین آنها یکی را انتخاب کنید:

  • روکش های موقت
  • ونیرهای رزین کامپوزیت
  • روکش های بدون آماده سازی
  • روکش های سرامیکی/پرسلن

در ادامه این نوشتار مواد و اهداف هر نوع روکش آورده شده است.

ونیرهای موقت

روکش های موقت به عنوان یک اقدام موقت بین آماده سازی دندان ها برای لمینیت و چسباندن و لمینیت دائمی می باشد. این مدل ‌ها ممکن است کمی ضخیم‌ تر از لمینیت های نهایی باشند و کمتر شبیه مینای دندان باشند.

ونیرهای رزین کامپوزیت

روکش های رزین کامپوزیت معمولاً فقط به یک بار مراجعه به دندانپزشک نیاز دارند. مواد کامپوزیت معمولاً به طور مستقیم روی دندان اعمال می شود. اگرچه عمر آنها کمی کمتر از لمینیت های سرامیکی است، اما جایگزین مقرون به صرفه تری نیز هستند.

لمینیت های سرامیکی یا پرسلنی

این لمینیت های سرامیکی نازک استاندارد کلاسیک هستند. نه تنها به دلیل مقاومت در برابر لکه، بلکه به دلیل ترکیب بادوامشان. با این حال، گذاشتن آنها روی دندان نیازمند تراشیدن دندان قسمت بیشتری از مینای دندان به منظور قرار دادن صحیح آن می ‌شوند.

چه کسانی کاندیدای مناسب برای روکش های سرامیکی هستند؟

کاندیدای مناسب برای لمینیت سرامیکی، افرادی هستند که آسیب یا لکه های دندانی شدیدتری دارند یا افرادی که دندان قروچه دارند.

فواید لمینیت های سرامیکی چیست؟

مزایای روکش پرسلن عبارتند از مقاومت در برابر لکه (در اثر مایعاتی مانند قهوه یا شراب قرمز)، احتمال کم بریدگی یا شکستگی و بهبود ظاهر دندان.

معایب بالقوه این نوع روکش شامل هزینه بیشتر، قرار ملاقات های متعدد و کار بیشتر برای تعمیر نسبت به انواع دیگر است.

کامپوزیت-ونیر-

آیا روکش های دندان هزینه بالایی دارند؟

هزینه ونیرها بسته به جنس انتخابی شما ممکن است متغیر باشند. با این حال، برای بسیاری از افراد، لبخند زدن با اعتماد به نفس بسیار ارزشمند است.

مزایا و معایب

مزایا

مجموعه کاملی از پوشش های دندانی یا حتی تعداد کمی از آنها برای پوشش دادن هر مشکلی در لبخند شما نکات مثبت زیادی دارد. مزایای لمینیت ونیرها ی دندان عبارتند از:

  • افزایش اعتماد به نفس
  • پنهان کردن لکه های روی دندان
  • دندان هایی با رنگ مناسب و امکان طراحی خط لبخند
  • مینای دندان ایمن تر
  • تغییر ظاهر دندان های شکسته، ناهموار یا نامناسب

معایب ونیرهای دندان

  • ممکن است در برخی موارد حساسیت دندان را افزایش دهد.
  • دندان های دارای پوشش هنوز هم می توانند پوسیدگی را تجربه کنند.
  • درصورت عدم مراقبت لازم ممکن است شکسته شود.
  • برای افرادی که پوسیدگی یا بیماری لثه، دندان های ضعیف یا مینای بسیار نازک دارند، انتخاب خوبی نیست.
روکش-دندان-

نکته دیگری که باید به آن توجه کنید: افرادی که دندان قروچه می کنند یا نیاز به امور مربوط به ارتودنسی دارند ممکن است کاندیدای مناسبی برایای درمان ها نباشند. قبل از انجام این درمان دندانپزشکی مهم است که علت اصلی دندان قروچه پیدا شود  یا دندان های نامرتب را شود.

قبل از گذاشتن روکش دندان

دندانپزشک شما را در طول جلسه مشاوره شما را راهنمایی می کند و از شما می پرسد که چه تعداد روکش می خواهید، چه دندان هایی به روکش نیاز دارند و اطمینان حاصل کند که دندان های شما کج نیستند. آنها احتمالاً قبل از هر گونه اقدامی، برای بررسی مشکلات لثه یا پوسیدگی دندان، از آنها عکس‌ برداری می کنند، زیرا هر گونه مشکل و خرابی دندان باید قبل از قرار دادن روکش ‌ها برطرف شود.

سپس، در مورد ظاهر لبخند جدید شما صحبت خواهید کرد. قبل از انتخاب روکش ها مشاهده تصاویری از شکل ها و رنگ های دندانی مفید خواهد بود. همچنین دندانپزشک اندازه دندان های شما را با استفاده از آموزش و تجربه خود، بررسی خواهد کرد. اگر بتوانید در ارتباطات خود با دندانپزشک صادق باشید، احتمال بیشتری وجود دارد که بتوانید با دندان های جدید خود کنار آیید.

مراحل قرار گرفتن روکش روی دندان

فرآیند آماده سازی بسته به نوع درمانی که با دندانپزشک خود انتخاب کرده‌اید متفاوت است، اگرچه این فرآیند همیشه باید با تمیز کردن کامل دندان ‌ها برای از بین بردن باکتری‌ های احتمالی پوسیدگی شروع شود.

انواع-روکش-های-دندانی-

چه مدت طول می کشد تا روکش ها آماده شوند؟

اغلب برای دریافت ونیرهای بدون آماده سازی و کامپوزیت فقط یک بار مراجعه می شود، در حالی که لمینیت پرسلن  به 2 تا 3 نوبت مراجعه به دندانپزشک نیاز دارند. دندانپزشک نیاز دارند.

مراقبت از ونیرهای دندانی

طول عمر روکش های شما تا حدی به میزان مراقبت از آنها بستگی دارد. به منظور جلوگیری از پوسیدگی زیر یا اطراف روکش، طبق توصیه انجمن دندانپزشکی آمریکا (ADA) حداقل دو بار مسواک بزنید و حداقل یک بار در روز از نخ دندان استفاده کنید.

در کنار بهداشت دهان و دندان، مهم است که از موارد زیر اجتناب کنید تا به ماندگاری روکش بدون ترک خوردن کمک کنید:

  • جویدن ناخن یا سایر اجسام سخت
  • دندان قروچه
  • استفاده از دندان برای باز کردن بسته ها
  • ورزش بدون محافظ دهان

منبع:

https://www.rejuvdentist.com/cosmetic-dentistry/veneers/

اشتراک گذاری مطلب:

دکتر مقدادی

دکتر امیر مقدادی

فارغ التحصیل  از دانشگاه Comenius در رشته دکترای حرفه‌ای دندانپزشکی و استوماتولوژی 
حدود دو دهه سابقه کار حرفه ای در زمینه های مختلف دندانپزشکی در مطب خصوصی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *