دکتر امیر مقدادی » خدمات ترمیمی دندان » توصیه ها و مراقبت های لازم بعد از جراحی دندان عقل

توصیه ها و مراقبت های لازم بعد از جراحی دندان عقل

مراقبت-بعد-از-جراحی-دندان-عقل-

انجام مراقبت های بعد از جراحی دندان عقل بسیار حائز اهمیت می باشد و موجب می شود، عوارض ناشی از آن که شامل درد، تورم و بروز عفونت کاهش پیدا کند. با توجه به اهمیت موضوع بر آن شدیم اقدامات موثر دوره نقاهت جراحی دندان عقل را گردآوری کرده و در دسترس شما قرار دهیم، بنابراین ما را تا انتها مقاله همراهی نمایید.

مراقبت های بعد از جراحی دندان عقل

در ادامه مراقبت هایی که در دوره نقاهت پس از جراحی دندان عقل باید انجام شود را مورد بررسی قرار دادیم که به شرح زیر می باشد:

استفاده از گاز استریل

پس از جراحی گاز استریل را به مدت 30 دقیقه بر روی محل جراحی قرار دهید و از تعویض آن خودداری کنید زیرا در روند لخته شدن خون اختلال ایجاد می شود. پس از گذشت 30 دقیقه و تعویض اولین گاز استریل، محل جراحی را تمیز کنید و سعی نکنید مکررا خون را بیرون بیاورید زیرا فشار موجب می شود خون لخته نشود و خونریزی ادامه یابد.

2. استفاده از چای کیسه ای

در صورتی که بعد از 12 ساعت همچنان محل جراحی خونریزی ثابتی دارد، گاز گرفتن گاز استریل را متوقف کنید و چای کیسه ای مرطوب را جایگزین گاز استریل کنید و آن را گاز بگیرید زیرا برگ های چای موجب لخته شدن خون می شود. این اقدام باعث تشکیل پلاکت های لخته شده در ناحیه جراحی می شود که زمان بهبودی را کوتاه می کند.

3. شستشوی دهان با محلول آب و نمک

1 قاشق چایخوری نمک دریا را با مقداری آب گرم مخلوط کنید. آب نمک را وارد دهان خود کرده و برای لحظه ای منتظر بمانید تا جذب شود، سپس آب نمک را بیرون بریزید. توجه داشته آب نمک را غرغره یا تف نکنید زیرا این کار باعث خونریزی مجدد می شود. به طور کلی آب نمک باعث بهبودی و کاهش درد می شود.

• حتماً در روز اول جراحی دهان خود را به آرامی بشویید.

• در 24 ساعت اول بعد از جراحی دندان عقل، تنها از محلول آب نمک برای شستشو و تمیز کردن دهان خود استفاده کنید و از مسواک زدن خودداری نمایید. (معمولاً در روز دوم بی خطر است).

مسواک زدن را زودتر از روز 5 ام بعد از عمل شروع نکنید، مگر اینکه جراحتان به شما دستور داده باشد.

این غیر معمول نیست که در اولین روز شستشو مقدار کمی خونریزی رخ دهد. گاز گرفتن گاز برای چند دقیقه پس از شستشو به طور کلی هرگونه خونریزی جزئی را متوقف می کند.

وجود بو یا طعم بد غیر معمول نیست. به خاطر داشته باشید که محل جراحی در ابتدا حاوی یک لخته خون و چندین روز محل بقایای غذا است. معمولاً مقدار کمی از دهانشویه لیسترین مخلوط با آب داخل سرنگ (نصف و نصف) در از بین بردن بو مؤثر است. سرنگ خود را در مکانی تمیز نگه دارید.

4. از کیسه یخ استفاده کنید.

برای جلوگیری از تورم در 24 ساعت اول می توانید یخ را روی گونه های خود نگه دارید.

• پس از گذشت 24 تا 72 ساعت، ممکن است کیسه یخ به کاهش درد کمک کند اما برای جلوگیری از تورم تاثیر چندانی نخواهد داشت. (در صورتی که کیسه یخ در دسترس ندارید از بسته های سبزیجات فریز شده استفاده کنید.)

• پس از گذشت زمان مشخص شده، طبق توصیه دندانپزشک، یک پد گرم کننده روی گونه های خود بگذارید. توجه داشته باشید در صورت استفاده مجدد از کیسه یخ، بدن شما نسبت به این کار واکنش نشان داده  و موجب  تورم اضافی می شود.

5. سرتان را بالا نگه دارید.

موقع خوابیدن یا درازکشیدن حتما از دو بالش در زیر سر خود استفاده کنید تا دهانتان بالاتر از سر و گردنتان قرار بگیرد. بالا نگه داشتن سرتان موجب کاهش تورم می شود.

6. لوازم یا داروهایتان را نزدیک خود نگه دارید.

پس از جراحی دندان عقل نیاز به مسکن و آنتی بیوتیک و آب می باشد بنابراین حتما موارد گفته شده را در کنار خود نگه دارید تا مجبور نباشید برای تهیه وسایل مورد نیاز از جای خود بلند شوید.

7. از نی برای نوشیدن مایعات خودداری کنید.

استفاده از نی برای نوشیدن مایعات موجب می شود، لخته های ایجاد شده در محل جراحی را از بین ببرد و روند بهبودی را کند کند.

8. سیگار و الکل را ترک کنید.

استعمال سیگار یا مصرف مشروبات الکلی روند بهبودی را کاهش می دهند. برای استعمال دخانیات باید حداقل 72 ساعت از جراحی دندان عقل گذشته باشد.

9. کنترل درد در کلینیک بعد از جراحی دندان عقل

برای کمک به جلوگیری از درد، التهاب و تورم می‌توانید از مسکن‌های تجویزی یا ایبوپروفن بدون نسخه استفاده کنید. از مصرف آسپرین خودداری کنید زیرا می تواند باعث خونریزی شود و بهبودی شما را کند کند.

• بلافاصله پس از خروج از کلینیک دندانپزشکی حتما مصرف مسکن را شروع کنید. برای پیشگیری از حالت تهوع و استفراغ آنها را همراه با یک وعده غذایی کوچک مصرف نمایید. ممکن است همچنان بر اثر داروی بی حسی محل جراحی سِر باشد و فکر کنید که نیازی به تسکین درد قوی ندارید. اما هنگامی که بی حسی از بین برود، ممکن است احساس درد زیادی را تجربه کنید.

• حداقل به مدت 24 ساعت از رانندگی یا کار با ماشین آلات سنگین خودداری کنید زیرا مصرف داروهای مسکن می تواند چنین فعالیت هایی را خطرناک کند.

10. درخواست کمک کنید.

در دوران بهبودی پس از جراحی دندان عقل از همسر، دوستان یا خانواده خود برای مراقبت از شما درخواست کمک کنید. از آنها بخواهید در انجام کارها به شما کمک کنند، برای شما غذا بیاورند و در حین بهبودی به طور کامل از شما مراقبت کنند.

11. رژیم غذایی مناسب داشته باشید.

• در روز جراحی، مایعات خنک و غذاهای خنک و نرم را توصیه می کنیم. همچنین می توانید هر چیزی نرم را با جویدن غیر از محل جراحی بخورید.
  • شما باید با مصرف منظم مایعات از کم آبی بدن جلوگیری کنید. سعی کنید یک وعده غذایی را از دست ندهید.
  • لطفاً تا 6 هفته پس از جراحی از مصرف ذرت بو داده، آجیل و دانه های خوراکی اجتناب کنید.

12. مصرف آنتی بیوتیک ها بعد از جراحی دندان عقل

ممکن است برای کمک به جلوگیری از عفونت آنتی بیوتیک تجویز شود. در صورت بروز جوش یا واکنش نامطلوب دیگر مصرف آنتی بیوتیک را قطع کنید و با مطب تماس بگیرید.

آنتی بیوتیک ها و سایر داروها ممکن است با اثربخشی داروهای ضد بارداری خوراکی تداخل داشته باشند. پس از اتمام دوره آنتی بیوتیک یا سایر داروها، برای کنترل بارداری باید برای یک دوره کامل قرص های ضد بارداری استفاده شود.

13. تهوع و استفراغ بعد از جراحی دندان عقل

حالت تهوع و استفراغ می تواند در نتیجه موارد زیر رخ دهد:

• خون بلعیده شده است
  • درد و ناراحتی
  • عوارض داروی بی حسی

اگر حالت تهوع ادامه داشت، مصرف داروی مسکن را قطع کنید و دوز بعدی را جایگزین مسکن بدون نسخه کنید. اگر حالت تهوع مداوم است، با پزشک تماس بگیرید.

14. فعالیت های بدنی و جسمی بعد از جراحی دندان عقل

فعالیت های بعد از جراحی باید در روز اول کاملا استراحت کنید. خم شدن، بلند کردن یا فعالیت شدید باعث افزایش خونریزی، تورم یا سایر مشکلات می شود.

اگر ورزشکار هستید، توجه داشته باشید که. ورزش بعد از عمل نیز ممکن است منجر به افزایش خونریزی، تورم و ناراحتی شود. 3-4 روز پس از جراحی باید از انجام ورزش اجتناب شود.

سایر عوارض ناشی از جراحی دندان عقل

اگر بی حسی لب، چانه یا زبان رخ دهد، دلیلی برای نگرانی وجود ندارد. همانطور که قبل از جراحی گفته شد، این معمولاً ماهیت موقتی دارد.

اگر گوشه های دهان شما کشیده باشد، ممکن است خشک شوند و ترک بخورند. لب هایتان را باید با پمادی مانند وازلین مرطوب نگه دارید.

گلودرد و درد هنگام بلع غیر عادی نیست. ماهیچه ها متورم می شوند. سپس عمل طبیعی بلع می تواند دردناک شود که طی 2-3 روز فروکش می کند. سفتی عضلات فک ممکن است چند روز پس از جراحی باعث ایجاد مشکل در باز کردن دهان شود. این یک رویداد طبیعی پس از عمل است که به مرور زمان برطرف می شود.

علائم درد در محل جراحی و حتی درد در گوش ممکن است 3 تا 5 روز پس از جراحی رخ دهد. اگر این اتفاق افتاد با دندانپزشک خود تماس بگیرید.

این امری عادی و اجتناب ناپذیر است که مواد غذایی و باقی مانده های دیگر در محل استخراج دندان انباشته شوند. معمولا دندانپزشکان توصیه می کنند که به واسطه یک سرنگ از روز پنجم بعد از جراحی محل مورد نظر را با سرم شستشو دهید.

کلام آخر

در این مطلب به مراقبت های پس از جراحی دندان عقل پرداخته ایم. در صورتی که به تازگی جراحی دندان عقل را انجام داده اید، مراقبت های لازم را با دقت رعایت کنید تا درد و تورم ناشی از آن  کاهش یابد و از بروز عفونت جلوگیری شود.