دکتر امیر مقدادی » خدمات ترمیمی دندان » ایمپلنت فوری و نحوه انجام آن

ایمپلنت فوری و نحوه انجام آن

ایمپلنت فوری دندان
آنچه می خوانید...

ایمپلنت فوری یا ایمپلنت یک روزه روشی جدید در دندانپزشکی است که هر روز محبوبیت بیشتری پیدا می کند. ایمپلنت فوری یک راهکار سریع جهت برطرف شدن مشکل بی دندانی می باشد، با این راهکار بلافاصله بعد از کشیدن دندان، پایه ایمپلنت فوری و پروتز موقت جایگزین می شود. در صورتی که با ایمپلنت دندان طبیعی این کار حداقل 3 ماه طول می کشد. این روش در مواردی که یک یا چند دندان در فک جلو آسیب دیده باشد بسیار مفید است و زیبایی دندان ها را بلافاصله پس از کشیدن آنها باز می گرداند.

ایمپلنت فوری چیست؟

ایمپلنت فوری از جنس تیتانیوم یا مشتقات آن است و به صورت پایه دندان در فک قرار می گیرد. هدف از این فونداسیون حمایت از تاج دندان است و به عبارت دیگر به عنوان ریشه دندان طبیعی استفاده می شود. فلز تیتانیوم استفاده شده در ایمپلنت باید چندین ماه در استخوان فک باقی بماند تا به خوبی با استخوان جوش بخورد و در مرحله بعد تاج دندان به آن چسبانده شود.

مدت زمان کاشت ایمپلنت فوری

معمولا دو روش برای انجام کاشت فوری وجود دارد. اولین روش کاشت فوری ایمپلنت دندان در حین کشیدن دندان انجام می شود. در این روش بلافاصله پس از کشیدن دندان، ایمپلنت فوری در داخل استخوان فک قرار می گیرد تا تیتانیوم موجود در ایمپلنت به خوبی به استخوان فک لحیم شود. و در نهایت بلافاصله پس از آن یک تاج پلاستیکی موقت روی او قرار می گیرد. این روکش تا زمانی که ایمپلنت با استخوان جوش بخورد و روکش دائمی ایمپلنت فوری آماده شود در جای خود باقی می ماند.

ایمپلنت فوری برای ایمپلنت دندان جلو بسیار مهم است که تاثیر زیادی در زیبایی و لبخند فرد دارد و گاهی پس از ترمیم محل کشیدن دندان، ایمپلنت به داخل فک رفته و تاج روی آن نصب می شود. آی تی. مواد مورد استفاده در کاشت، پودر استخوان و غشایی برای پر کردن فضای خالی بین دندان‌ها است.

با روش های مرسوم ایمپلنت، دندان مصنوعی باید به طور موقت استفاده شود یا حتی فضای دندان تا روز قرار دادن پروتز اصلی خالی بماند. این روش می تواند برای افرادی که دندان های جلویی خود را کشیده اند ناراحت کننده باشد. با روش کاشت فوری، چنین محدودیت هایی از بین خواهند رفت.

کاربرد ایمپلنت فوری

اجرای صحیح ایمپلنت های یک روزه به تخصص و مهارت دندانپزشک بستگی دارد و در صورت کمک گرفتن از یک متخصص ماهر و با تجربه می توانید مطمئن باشید که دندان کاشته شده برای شما کاملا کاربردی خواهد بود و حتی می توانید توجه داشته باشید که در صورت انجام صحیح و دندانپزشک مجرب، این روش نسبت به روش های سنتی کاشت موفق تر خواهد بود. عوارض احتمالی با روش سنتی کاشت بسیار کم است و بعید است که عوارض بعد از عمل بر بیمار تاثیر بگذارد.

نکته مهم بعد از استفاده از تکنیک مراقبت های بعد از ایمپلنت دندان است که می تواند تاثیر بسزایی در موفقیت ایمپلنت یک روزه دندان داشته باشد. توصیه می شود در 3 تا 4 ماه اول نیروی زیادی به دندان کاشته شده وارد نکنید و از غذاهای نرم مانند سوپ استفاده کنید تا فرآیند همجوشی ایمپلنت با استخوان فک و لثه به خوبی انجام شود. این فرآیند در شش هفته اول و بعد از آن و همچنین فرآیند جوشکاری کمتر انجام می شود.

نحوه انجام ایمپلنت فوری

کاشت فوری معمولاً به دلایلی مانند پوسیدگی دندان یا درمان شکستگی دندان در اثر تصادف یا حوادث دیگر انجام می شود که شامل موارد زیر است:

ابتدا متخصص دندانپزشکی به طور کامل معاینه می شود و با استفاده از تصویربرداری دو بعدی یا سه بعدی روند کار برنامه ریزی می شود. در صورت وجود عفونت، آنتی بیوتیک ها یا دهانشویه های ضد میکروبی ممکن است قبل از جراحی تجویز شوند. در حین عمل از بی حسی موضعی استفاده می شود و دندان آسیب دیده یا پوسیده کشیده می شود و پس از آن فضای ایجاد شده کاملا تمیز می شود تا عفونتی در ناحیه باقی نماند.

سپس در صورت وجود شرایط مناسب برای کاشت فوری دندان، ایمپلنت را در استخوان فک سوراخ می کنند تا بتوان تاج دندان را روی آن قرار داد. گاهی ممکن است پیوند استخوان برای پر کردن منافذ بین ایمپلنت و حفره ایجاد شده مورد نیاز باشد. در واقع، این نوع رویدادها را نمی توان خیلی برنامه ریزی کرد و معمولاً در زمان عمل اتفاق می افتد.

در نهایت یک تاج دندان موقت روی ایمپلنت قرار می‌گیرد، البته این روکش کوتاه‌تر در نظر گرفته می‌شود زیرا با دندان مقابل تماس پیدا نمی‌کند، بنابراین کمترین آسیب و فشار را به آن وارد می‌کند. همچنین لازم است بیمار دو هفته پس از عمل به پزشک خود مراجعه کند و همچنین هر ماه به طور مرتب معاینات انجام دهد. پس از ماه سوم برای قالب گیری نهایی و روکش دائمی به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

شرایط انجام ایمپلنت فوری

شرایط انجام ایمپلنت فوری شامل موارد زیر می باشد:

  1. در صورتی که لثه و فک بیمار متورم، عفونی و ملتهب نباشد از این تکنیک استفاده می شود. وجود عفونت باعث پس زدن ایمپلنت و عدم جوش خوردن تیتانیوم با استخوان فک می شود. بنابراین در صورت وجود عفونت، امکان کاشت موقت با تجویز آنتی بیوتیک و در طول دوره درمان وجود خواهد داشت.
  2. تراکم استخوان باید به اندازه ای باشد که به پیچ ایمپلنت اجازه نفوذ و دور زدن بافت استخوانی فک را بدهد. اگر تراکم استخوان کافی نباشد، از پیوند استخوان نیز استفاده می شود.
  3. از آنجایی که ایمپلنت باید با استخوان فک ترکیب شود، امکان ایمپلنت فوری برای کودکان وجود ندارد، زیرا استخوان فک به طور کامل در کودکان رشد نکرده است.
  4. سلامت عمومی مددجو باید قابل قبول باشد. عواملی مانند دیابت، سیگار کشیدن یا مصرف الکل شانس تطبیق موفقیت آمیز ایمپلنت با فک را کاهش می دهد و سرعت بهبود زخم را کاهش می دهد.
  5. بیمار باید بعد از عمل بهداشت دهان و دندان را رعایت کند و مرتباً از مسواک و نخ دندان استفاده کند، زیرا در صورت عدم رعایت بهداشت احتمال عفونت در زخم وجود دارد.
  6. پس از جراحی، مراجعه کننده نباید از غذاهای جامد که نیاز به جویدن با نیروی زیاد دارند استفاده کند. فشردن دندان ها شانس موفقیت ایمپلنت دندان را کاهش می دهد.
  7. وجود حداقل 5 دندان در فک بالا و پایین و همچنین حداقل عرض استخوان باید 6 میلی متر و حداقل طول آن 13 میلی متر باشد.

کلام آخر

کاشت فوری ایمپلنت دندان برای همه مناسب نیست و همانطور که گفته شد بهتر است فقط در شرایطی انجام شود که شرایط سلامتی مناسب است و با آمادگی کامل از طرف شما انجام شود. زیرا کاشت فوری ایمپلنت یک فرآیند ظریف و حساس است، بهتر است قبل از انجام آن یک جراح خوب پیدا کنید. توصیه ما مراجعه به دکتر امیر مقدادی جهت ایمپلنت دندان در شمال شرق تهران، می باشد.

اشتراک گذاری مطلب:

دکتر مقدادی

دکتر امیر مقدادی

فارغ التحصیل  از دانشگاه Comenius در رشته دکترای حرفه‌ای دندانپزشکی و استوماتولوژی 
حدود دو دهه سابقه کار حرفه ای در زمینه های مختلف دندانپزشکی در مطب خصوصی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *