دکتر امیر مقدادی » خدمات زیبایی دندان » انواع روش های درمان طرح لبخند لثه ای

انواع روش های درمان طرح لبخند لثه ای

اصلاح-طرح-لبخند-لثه-ای-
آنچه می خوانید...

یک لبخند زیبا باید حداقل مقدار لثه ممکن را نشان دهد. بافت لثه ای که در خط لبخند قابل مشاهده است، باید دارای حواشی متعادل و حتی خطوطی باشد که با لب فوقانی هماهنگ باشد. به همین دلیل است که بسیاری از افرادی که لبخند لثه ای دارند لبخندشان غیرقابل تحمل است، اغلب اوقات به هیچ وجه تمایلی به لبخند زدن ندارند.

آیا شما هم زمانی که لبخند میزنید، احساس می کنید لثه شما بیش از حد مشخص است؟

آیا دندان های فوقانی شما در مقایسه با مقدار بافت لثه که هنگام لبخند به نمایش در می آید خیلی کوتاه تر به نظر می رسند؟ اگر پاسخ شما به هر یک از این سوالات مثبت باشد، لبخند لثه ای دارید.

لبخند لثه می تواند بر زیبایی شناسی لبخند افراد تأثیر منفی بگذارد اما خبر خوب این است که از طریق روش های درمانی مختلف می توان لبخند لثه را اصلاح کرد.

علت ب وجود آمدن لبخند لثه ای

عوامل مختلفی بر این مشکل تاثیرگذار هستند که شامل موارد ذیر می باشد:

  • نمایش بیش از حد بافت لثه در فک فوقانی می تواند ناشی از رشد غیر طبیعی دندان ها باشد و به دلیل رشد نادرست بخشی از دندان زیر لثه قرار گرفته باشد، حتی اگر طول مناسب باشد.
  • کوتاه بودن لب بالایی عامل دیگر لبخند لثه ای می باشد.
  • کوچک شدن دندان ها نسبت به هم به دلیل سایش بیش از حد و یا عامل ژنتیک عامل لبخند لثه ای است.
  • ماهیچه ای که حرکت لب فوقانی را کنترل می کند، به دلیل پیش فعال بودن موجب می شود هنگام لبخند لب فوقانی بالاتر از حد طبیعی برود و لثه بیشتر نمایان می شود.
  • رشد بیش از حد استخوان فک فوقانی که منجر به بیرون زدگی فک بالا نیز گفته می شود.

بنابراین:

دندان هایی که هنگام لبخند زدن نشان داده می شود، توسط عوامل مختلفی تعیین می شود، از جمله:

  • شکل و اندازه لب ها
  • عضلات صورت
  • شکل و اندازه دندان های
  • بافت لثه ای

درمان لبخند لثه ای

اگر شماهم فکر می کنید لبخند لثه ای دارید، برای تأیید و انتخاب گزینه های درمانی باید هرچه سریع تر به یک دندانپزشک مراجعه کنید. دندانپزشک دهان، دندان ها و لثه ها را به طور دقیق معاینه می کند تا میزان نمایش بیش از حد لثه و هر علل احتمالی که منجر به لبخند لثه ای شده است را مشخص کند. این معاینه ممکن است نیاز به انجام تصویربرداری با اشعه ایکس احتیاج باشد تا ریشه دندان و استخوان فک به دقت مورد بررسی قرار گیرد.

در برخی مواقع که لبخند لثه ای در نتیجه مشکلاتی مانند پوسیدگی دندان ها و رشد غیرعادی فک ایجاد شده باشد، می تواند بر سلامت دهان و دندان در طولانی مدت تأثیر بگذارد و باید به سرعت درمان آغاز شود.

ممکن است دندانپزشک فرد را به یک متخصص پریودنتیست، ارتودنتیست یا یک متخصص و جراح دهان ارجاع دهد.

طرح-لبخند

بسته به ماهیت وضعیت بالینی خاص فرد، درمان می تواند شامل یک یا چند مورد از موارد زیر باشد:

  • درمان های لیزر همزمان (در موارد جزئی)
  • عمل جراحی مجدد لب
  • ارتودنسی (برای حرکت دندان ها در موقعیت های مناسب تر)
  • جراحی بافت لثه برای ایجاد لثه سالم تر و جذاب تر
  • عمل جراحی فک بالا برای جابجایی استخوان ها

افزایش طول تاج دندان برای درمان لبخند لثه ای

دندانپزشك می تواند با انجام روش افزایش طول تاج به اصلاح بهبود ظاهر لبخند لثه ای بپردازد. در طی این روش بافت اضافی لثه (و احتمالاً استخوان) را جدا می کند تا سطح بیشتری از دندان ها در معرض دید قرار گیرد. این عمل را می توان روی یک یا چند دندان انجام داد تا یک لثه یکنواخت ایجاد شده و لبخند طبیعی تر به نظر برسد. در نتیجه، افراد زمانی که لبخند می زنند میزان کمتری از لثه های خود را مشاهده می کنند.  

از مزایای روش های افزایش طول تاج دندان می توان به افزایش راحتی و اطمینان هنگام لبخند زدن، غذا خوردن و صحبت کردن و همچنین بهبود سلامت پریودنتال (لثه) اشاره کرد.

مزایای درمان لبخند لثه ای

با درمان لبخند لثه ای فرد می تواندبدون هیچ خجالتی و با اعتماد به نفس بالا لبخند بزند و با تغییر مثبتی که در شکل لبخند وی ایجاد شده می تواند بیشتر لبخند بزند و حتی در موقعیت های اجتماعی جدیدی قرار گیرند و با عزت نفس بسیار بالا به موفقیت های زیادی نیز دست پیدا کنند. اغلب افرادی که از این روش درمانی بهره برده اند رضایت بسیار کافی دارند.

کلام آخر

درمان طرح لبخند لثه ای یکی از درمان های زیبایی دندان می باشد که طی آن، دندانپزشک با اصلاح وضعیت دندان ها و یا تغییر موقیت لب بالایی از نمایش بیش از حد دندان ها هنگام خندیدن جلوگیری می کند. نتایج بدست آمده از اصلاح لبخند لثه ای توسط دندانپزشک زیبایی و ترمیمی، بلافاصله پس از درمان قابل مشاهده خواهد بود.

اشتراک گذاری مطلب:

دکتر مقدادی

دکتر امیر مقدادی

فارغ التحصیل  از دانشگاه Comenius در رشته دکترای حرفه‌ای دندانپزشکی و استوماتولوژی 
حدود دو دهه سابقه کار حرفه ای در زمینه های مختلف دندانپزشکی در مطب خصوصی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *