دکتر امیر مقدادی » بیماری های دهان و دندان » لق شدن دندان بزرگسالان

لق شدن دندان بزرگسالان

لق شدن دندان
آنچه می خوانید...

لق شدن دندان بزرگسالان یکی از مشکلات رایج دهان و دندان است که در اثر عوامل مختلفی اتفاق می‌افتد. لقی دندان می‌تواند با درد و ناراحتی در هنگام غذا خوردن همراه باشد و دشواری هایی را برای درمان ایجاد کند.در ادامه این مقاله قصد داریم نکات مهمی که باید هر فردی باید در مورد لق شدن دندان بداند را ارائه کنیم.

لق-شدن-دندان-بزرگسالان

بیشتر بخوانید: تحلیل استخوان لثه

لق شدن دندان بزرگسالان چیست؟

دندان‌ها برای زیبایی چهره و سلامت بسیار مهم هستند. ممکن است برخی از عوامل باعث شوند که ریشه دندان حالت شل شدگی پیدا کند و اصطلاحا دندان لق شود. یعنی دندان ثابت نیست و تکان می‌خورد. پس از مدتی احتمال افتادن دندان بیشتر خواهد شد. از این رو، لق شدن دندان بزرگسالان یک عارضه جدی است که باید سریعا برطرف شود. پزشکان متناسب با عامل به وجود آورنده این مشکل می‌توانند از راهکارهای مختلف درمانی کمک بگیرند. 

لق شدن دندان بزرگسالان تحت تاثیر عفونت‌های ویروسی، استفاده از مسواک زبر، استعمال دخانیات، ژنتیک و سایر عوامل مثل بیماری دیابت ایجاد می‌شود. اگر شما نیز نگران سلامت دندان‌های خود هستید، باید با راهکارهای پیشگیری از لق شدن دندان جلوگیری کنید. حتی اگر دندان شما لق شده و کار از کار گذشته است، با راهکارهای درمانی مطمئن این عارضه می‌توانید آن را برطرف سازید.

بیشتر بخوانید: دلایل کشیدن دندان ها

دلایل لقی دندان در بزرگسالان

دلایل لقی دندان در بزرگسالان بسته به سبک زندگی، عادات مختلف و ژنتیک متفاوت است‌. یعنی همه افراد تحت تاثیر یک عامل خاص دچار لقی دندان نخواهند شد. مهم‌ترین عواملی که در این زمینه باید به آن‌ها اشاره کنیم، به شرح زیر هستند:

 وجود عفونت‌های ویروسی

وجود عفونت‌های ویروسی باعث می‌شوند که لثه‌های یک فرد ملتهب شود و پلاک دندانی ایجاد شود. پلاک دندانی نیز رفته رفته باعث تورم لثه شده و در نهایت لقی دندان را به دنبال دارد.

بیشتر بخوانید: خونریزی لثه

 دندان قروچه

دندان قروچه نیزعاملی برای لق شدن دندان بزرگسالان است. زمانی که افراد دندان‌های خود را بر اثر تنش‌های عصبی روی هم می‌فشارند، ممکن است شاهد لق شدن یک یا چند دندان به صورت همزمان باشند.

استفاده از مسواک زبر و نامناسب

استفاده از مسواک‌های زیر موجب بروز التهاب و عفونت لثه شده و تورم لثه در نهایت لقی دندان را به دنبال دارد.

بالا رفتن سن

افزایش سن نیز می‌تواند لقی دندان را به دنبال داشته باشد. افرادی که بالای ۳۰ سال سن دارند، نسبت به سایر افراد بیشتر مستعد عفونت‌های لثه هستند. در صورتی که اقدامی جهت  به برطرف کردن عفونت لثه، صورت نگیرد، ممکن است با عوارضی همچون لقی دندان مواجه شده و نیاز به درمان ایجاد شود.

 استعمال دخانیات

عامل دیگری که در لق شدن دندان بزرگسالان نقش بسزایی دارد، استعمال دخانیات است. افرادی  که به دخانیات اعتیاد دارند، شاهد بروز چنین عوارضی خواهند بود. زیرا یکی از دلایل عفونت لثه، استعمال دخانیات است و در نتیجه عفونت‌های لثه یکی از عوامل مهم در افزایش احتمال لق شدن دندان هستند.

 بیماری‌های خاص

برخی از بیماری‌های خاص و مزمنی مانند دیابت که در بدن ایجاد می‌شوند، می‌توانند لثه بزرگسالان را ملتهب کرده و آن را مستعد عفونت و لقی کند.

 ژنتیک

برخی از افراد هم به صورت ژنتیکی و نسل به نسل به لقی دندان دچار خواهند شد. اگر در افراد خانواده فردی باشد که از همان سنین پایین دندان‌هایش بدون دلیل لق می‌شوند و گاهی اوقات هم می‌افتند، احتمالا ژنتیک آن‌ها باعث ایجاد این مشکل شده است.

عدم توجه به بهداشت دهان و دندان

یکی از راه‌های کاهش عفونت لثه، رعایت بهداشت دهان و دندان است  تا التهاب لثه از بین برود. اما بی‌توجهی به بهداشت دهان و دندان ممکن است موجب لقی دندان دچار شود.

بیشتر بخوایند: پوسیدگی دندان؛ علل و پیشگیری

علائم لق شدن دندان بزرگسالان

لق شدن دندان بزرگسالان علائم مشخصی دارد که در ادامه این نشانه ها اشاره خواهیم کرد: 

  • التهاب و آبسه لثه
  • قرمزی بیش از حد لثه
  • درد در دندان
  • تکان خوردن دندان در لثه
  • خونریزی‌های مداوم
  • درد هنگام مسواک زدن و‌ خونریزی حین مسواک زدن
درمان-لق-شدن-دندان-بزرگسالان

درمان و ترمیم لق شدن دندان بزرگسالان

همان طور که اشاره کردیم، پزشکان می‌توانند از طیف گسترده‌ای از تکنیک‌های درمانی در جهت بهبود و برطرف کردن لقی دندان کمک بگیرند. برخی از مهم‌ترین گزینه‌های درمانی عبارتند از:

دارو و دهان شویه

زمانی که برای درمان لقی دندان خود به پزشک مراجعه کنید، پزشک ابتدا دارو و دهان شویه را برایتان تجویز خواهد کرد. این داروها منجر به از بین رفتن بیماری‌های عفونی لثه شده و در نتیجه لقی دندان برطرف می‌شود.

جرمگیری و صاف کردن ریشه دندان

با جرم گیری می‌توان به صورت عمیق مشکلات لثه را از بین برد.

درمان دیابت

با درمان دیابت می‌توانند مشکلاتی همچون لق شدن دندان را کاهش داد.

پیوند بافت نرم

این روش درمان که با نام پیوند لثه نیز شناخته می‌شود، در موارد لقی شدید دندان پیشنهاد می‌شود. اگر عفونت به حدی در لثه نفوذ کرده باشد که باعث از بین رفتن دندان شود، با پیوند زدن لثه این مشکل برطرف می‌شود و لقی دندان را می‌توان درمان کرد.

بیشتر بخوایند: درمان حساسیت دندان ها

جراحی

برای برداشتن بافت‌های آسیب دیده لثه و همچنین برطرف کردن مشکلات استخوان لثه این راهکار،یکی از روش‌های درمانی مفید به شمار می‌آید.

پیوند استخوان

اگر نیاز باشد که لثه یک فرد بازسازی شود و استخوان از دست رفته لثه ترمیم شود، عمل پیوند استخوان انجام می‌شود.

سوالات متداول

نتیجه گیری

لق شدن دندان بزرگسالان، علل آن، علائم و روش‌های درمان آن مبحث اصلی ما در این مقاله بود. لق شدن دندان تاثیر منفی بسیاری بر روی سلامت و زیبایی فرد دارد. عفونت، دیابت، عدم رعایت بهداشت دهان و … از عوامل موثر بر لق شدگی دندان بزرگسالان است اگر فردی دچار این عارضه باشد با مراجعه به یک دندان پزشک متخصص می‌تواند نسبت به درمان این عارضه اقدام کند.

اشتراک گذاری مطلب:

دکتر مقدادی

دکتر امیر مقدادی

فارغ التحصیل  از دانشگاه Comenius در رشته دکترای حرفه‌ای دندانپزشکی و استوماتولوژی 
حدود دو دهه سابقه کار حرفه ای در زمینه های مختلف دندانپزشکی در مطب خصوصی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *